Waardevolle oude instrumenten met breuken moeten vakkundig opengemaakt worden voor reparaties. Zij zijn voor ons een buitenkans om de geometrie en de akoestische eigenschappen van goede instrumenten op te meten en te documenteren in een database. Hetzelfde geldt voor bogen die moeten verhaard of hersteld worden: we meten het gewicht, de balans, de eigenfrequentie, de E-modulus, en de densiteit.

 

Deze metingen worden aangevuld met literatuurstudies. We hebben daarvoor een grote planotheek, waarin de meeste klassiekers in detail beschreven en gefotografeerd zijn: Amati, Guarnerius, Stradivarius, Stainer, Guadagnini, Vuillaume, Tourte, ...

 

 

We tekenen ontwerpen op de tekenplank of met 3D-software. We gebruiken daarbij bij voorkeur de klassieke passer-en-lat methodes, maar splines, Beziercurves, geïntegreerde cosinusfuncties en kettijnglijnen kunnen ook.

Bij het bouwen gebruiken we ook dynamische analyses voor de intonatie van kammen, boven– en onderbladen. Metingen van het impulsrespons van een instrument, het spectrogram, en decay-metingen tonen de evolutie van het instrument bij de bouw, en details zoals de invloed van het staartstuk, de stapel en het kinstuk op de globale klank.

Werktuigen moeten altijd vlijmscherp zijn en de juiste snijvorm houden. Scherp snijgerief is de beste garantie op proper werk. De slijperij bevat droge en natte slijpmolens, schuurmachines en een verzameling wetstenen en leders. Hier worden dagelijks beitels, messen, gutsen, schraapstalen en boren herslepen en gewet en gezet.

 

 

 

 

Achter de stofdeur: de zagerij met lint-, wip-, afkort– en cirkelzaagmachines, schaafmachines en schuurmachines voor het ruwe werk. Elke eindafwerking gebeurt echter traditioneel met de hand.

 

Kolomboren en fixtures voor het centreren van boorgaten. Boormachines en freesjes op lage en hoge toerentallen(van 0 tot 30.000 t/min) .

 

Precisiedraaibank met 3– en 4-klauw, actieve centerpunten, boorkoppen en slijpschijfjes voor het draaien van sleutels, konische deuvels en knopjes, voor het (her)boren en deuvelen van gespleten of gebroken strijkstokken, en voor het gecontroleerd slijpen van sleuven.

Kwaliteitscontrole:

 

Alle herstellingen en hun onderdelen worden gelabeld en gestockeerd in rekken en bins. Alle offertes, werkbonnen, facturen, planning, historieken, klantengegevens, geschenkbonnen, leveranciersgegevens, serienummers, huur-, lease- en consignatiecontracten zitten samen in een automatisch EBP beheersysteem. Dit is verder gekoppeld aan een POPSY boekhoudsysteem. De interne en externe agenda’s zijn on-line.

 

Voor elk werk wordt een bindende en gedetailleerde offerte gemaakt. Alle defecten worden gelabeld en gefotografeerd. U krijgt een email als de herstelling klaar is. Elke klant krijgt een factuur. Betaling kan met Bancontact.

Lutherie Leuven stockeert voldoende klankhout voor de volgende 2 generaties vioolbouwers… Aangezien het hout vele jaren gecontroleerd moet drogen, bouwt elke verantwoordelijke bouwer een voorraad op voor de volgende generatie. We kopen hout in Duitsland, Italie, ...

 

 

Bogenrekken voor het stockeren en identificeren van strijkstokken die in herstelling zijn.

Eens een viool open is, gebruiken we de niet-destructieve Chladni-methode voor de analyse van de belangrijkste trillingsmodi op de lage frequenties. De resultaten kunnen gebruikt worden om een ontwerp of uitvoering te verbeteren, om barsten te vinden, of om een oude viool te verbeteren door aanpassing van de binnenwelving, de klankgaten of de basbalk.

Met klanksynthesesoftware proberen we te bepalen wat een mooie harmonische inhoud is. Deze zoektocht is eindeloos.

Studenten acoustiek met gekke ideeën zijn daarom welkom voor metingen en stages.

Bij nieuwbouw gebruiken we de Chladni-methode om een ontwerp of uitvoering te verbeteren nog voor de viool volledig klaar is. De kans op een goede afloop van een nieuwbouw wordt hierdoor heel wat groter.

 

Licht is ook een werktuig. Daarom hebben we veel daglicht in het atelier, maar ook een verzameling lampen met verschilllende temperatuur. Alle lampekappen zijn “botsingbestendig” gemaakt om ongelukjes te voorkomen.

 

Met UV-licht kunnen we onderscheid maken tussen originele vernis en aangekoekt vuil en retouches. Dit is nodig om een oud instrument correct te kunnen proper maken, iets wat altijd de eerste stap is in een restauratie.

 

Net als koffie overigens.

 

Voor het meten en analyseren van instrumenten en strijkstokken hebben we een eigen meetlabo.

Hieronder de vernissen en harsen, siccatieven en additieven, pigmenten en beitsen, voor het bereiden van olielakken en alcoholvernissen.

Wij maken olievernissen, beitsen, alcoholvernis, kleurolies, gronderingen, politoerlakken en retouchevernissen allemaal zelf. We maken ook onze eigen colophanes voor de vernisproductie, Daarvoor gaan we op stage, in Zwitserland en Frankrijk.

Voor het hoogste comfort en maximale kwaliteit kopen we ons eigen duimleer in. Hier maken we een selectie leervellen in de gespecializeerde ledergroothandel in de lichtstad.

Inspiratie doen we op in de grote musea, zoals deze cello van je-weet-wel-wie in het Smithsonian in Washington… Goed kijken, het licht is natuurlijk niet bedoeld om te fotograferen, maar om de cello intakt te houden.

 

… of the Ashmolian in Oxford, UK.

 

En bij de dure collega’s in Parijs ;-) Selfie!

 

Olievernis drogen en uitharden gebeurt in de zomer op de traditionele manier: in het zonnetje.  Bij gebrek aan zon en teveel aan dieselroet in de Leuvense lucht gebruiken we een high-tech droogkast van eigen ontwerp: stofvrij, temperatuur– en vochtigheidsgraad onder controle, geforceerde ventilatie, en adaptief belichtingsprofiel, alles computergestuurd. Hiernaast ons prototype UV LEDprint  voor UV metingen.

Hiernaast een zelfgemaakte plak lorkcolophane, super flexibel, en prachtig transparant .